Výňatky z Rerczpospolita o proteste 4. júna vo Varšave
Za
demokratický právny štát sa považuje politický systém, ktorého ľud je garantom
riadiacej, zákonodarnej, výkonnej a kontrolnej moci, vymedzuje
jej rozsah a kompetencie, zaručuje občanom Listinou ľudských práv a slobôd
a ústavou garantovaný výkon práv a slobôd. V takejto koncepcii štátu môžu
všetky orgány a inštitúcie konať len v zákonom vymedzenom rámci a vykonávať im
zverené právomoci na báze deľby a kontroly moci. Na druhej strane má ľud
právo robiť všetko, čo zákon nezakazuje.
Dôležitým prvkom právneho štátu je fungovanie od výkonnej moci nezávislých
súdov. Sú v právnom štáte inštitúciou, ktorá má garantovať ochranu občianskych
práv a slobôd.
Podľa článku 2 Ústavy Poľskej republiky z roku 1997 „Poľská republika je
demokratický právny štát, ktorý uplatňuje princípy sociálnej spravodlivosti“.
Kritici vládnej strany Právo a spravodlivosť v posledných rokoch obviňujú túto
stranu z podkopávania právneho štátu, čo sa má prejaviť predovšetkým v
aktivitách spojených s reformou inštitúcií súdnictva. Podľa kritikov týchto
reforiem zmena spôsobu menovania sudcov v Poľsku (do roku 2017 sudcov volila
justícia, teraz to de facto robí parlamentná väčšina) vedie podľa kritikov
týchto reforiem k podriadeniu súdnictva výkonnej moci. Nástrojom takejto
podriadenosti má byť mechanizmus vyvodenia disciplinárnej zodpovednosti voči
sudcom, vytvorený počas reforiem vládnej strany PiS. Čaká sa na rozsudok súdu v Luxemburgu o poľskej súdnej reforme. Hoops! A je to tu: nie je v súlade s právom EÚ.
Pochybnosti o dodržiavaní zásad právneho štátu v Poľsku sú dôvodom, prečo
Európska komisia nezačala presúvať prostriedky z Fondu obnovy do Poľska.
Prieskum: "Myslíte si, že Poľsko je v súčasnosti
demokratickým právnym štátom?“ Výsledok: Viac ako 40 percent Poliakov
si myslí, že Poľsko dnes nie je právny štát. Účastníkov ankety SW Research sa
Rzeczpospolita opýtal, či je podľa nich Poľsko v súčasnosti demokratickým
štátom riadeným zákonom. Na túto otázku odpovedalo „áno“ 22,8 %. respondentov.
Odpoveď „áno, hoci je ohrozený právny štát“ zvolilo 28,9 percenta výsledkov
prieskumu. Odpoveď „nie“ zvolilo 40,4 percenta respondentov. 7,9 percenta
respondentov nemajú na túto vec žiadny názor.
Každý druhý človek nad 50 rokov sa domnieva, že Poľsko v súčasnosti nie je
demokratickým štátom riadeným zákonom. Rovnakého názoru je takmer polovica
respondentov (48 %) s vyšším vzdelaním a o niečo menšie percento (46 %)
respondentov s príjmom nad 5 000 PLN v čistom. Takmer šesť z desiatich ľudí (55
%) žije v mestách nad 500 000 obyvateľov. obyvatelia majú výhrady k stavu
poľskej demokracie, komentoval výsledky štúdie Piotr Zimolzak, podpredseda správnej
rady výskumnej agentúry SW Research.
Poznámka editora: Katolícke Poľsko najmä uctievaním kultu Márie ako
štvrtej božskej osoby, Bohorodičky, má blízo ruskému protestantskému
pravosláviu. Vytvára zvláštny typ zmiešaného katolícko-protestantského náboženstva,
pričom tieto prvky vykazuje aj slovenský mariánsky katolicizmus, v oboch
prípadoch ide o nakročenie k kresťanskej heréze. Sekulárne Poľsko je
ale príliš viazané na náboženstvo, od čoho sa odvíjajú aj vládne politiky PiS
vo vzťahu k kultúrno-etickým otázkam vo vzťahu k agende
potratov a práv LGBTIQ+++ osôb a skupín.
Chce to zdravý rozum a dva zákony: 1. Zákon o umelom ukončení tehotenstva
musí taxatívne vymenovať kvalifikované dôvody pre potrat; 2. Zákon o práve
na život tzv. nehetero osôb v páre a spoločnej domácnosti s právnym
príslušenstvom. 3. Manželstvo musí ostať zväzkom muža a ženy
s odkazom na kultúrno-historické a duchovné dedičstvo Európy s odkazom na exaktnú antropológiu.
Takzvané európske hodnoty EÚ na báze Lisabonskej zmluvy a Charty práv EÚ
nemajú nič spoločné s pôvodným úmyslom otcov zakladateľov Európskej únie,
ktorým šlo o hospodársku, ekonomickú a obchodnú mierovú spoluprácu
členských štátov s ich nedotknuteľným vnútorným právom na základe
parlamentnej demokracie, ich suverenity a zvrchovanosti.
EK a EP dnes voči Maďarsku a Poľsku je diktát, ktorý ani vo vzťahu k Maďarsku „nem dopadne dobre“. Suverénom vo vzťahu k EÚ je maďarský a poľský ľud ako garant moci v štáte a spôsobu jeho existencie v EÚ, čo znamená, že tieto veci treba postaviť z hlavy na nohy.
Česká vládna politická reprezentácia, salámovou metódou nakročené má od registrovaných partnerstiev (2006) k manželstvám párov rovnakého pohlavia. Slovensku predbežne nič podobné "nehrozí"; manželstvo má v ústave definované ako zväzok muža a ženy.
Na Slovensku ale treba dôsledne uviesť do života Čl. 1 odsek 1 Ústavy: "Slovensko sa neviaže na žiadne náboženstvo ani ideológiu" v oboch položkách, ktoré slovenskú spoločnosť nielen rozdeľujú ale rozbíjajú. Prezidentkina ministerka spravodlivosti Dubovcová, s Patakyovou obe bývalé LGBTIQ+++ aktivistické ombudsmanky, na ministerstve vztýčila dúhovú vlajku. Prezidentka svojvoľne zostavila a vymenovala svoju vládu, čím porušila Č. 111 Ústavy, pričom slovenská ústava "vládu odborníkov" (dočasná, úradnícka vláda) nepozná.
EK a EP dnes voči Maďarsku a Poľsku je diktát, ktorý ani vo vzťahu k Maďarsku „nem dopadne dobre“. Suverénom vo vzťahu k EÚ je maďarský a poľský ľud ako garant moci v štáte a spôsobu jeho existencie v EÚ, čo znamená, že tieto veci treba postaviť z hlavy na nohy.
Česká vládna politická reprezentácia, salámovou metódou nakročené má od registrovaných partnerstiev (2006) k manželstvám párov rovnakého pohlavia. Slovensku predbežne nič podobné "nehrozí"; manželstvo má v ústave definované ako zväzok muža a ženy.
Na Slovensku ale treba dôsledne uviesť do života Čl. 1 odsek 1 Ústavy: "Slovensko sa neviaže na žiadne náboženstvo ani ideológiu" v oboch položkách, ktoré slovenskú spoločnosť nielen rozdeľujú ale rozbíjajú. Prezidentkina ministerka spravodlivosti Dubovcová, s Patakyovou obe bývalé LGBTIQ+++ aktivistické ombudsmanky, na ministerstve vztýčila dúhovú vlajku. Prezidentka svojvoľne zostavila a vymenovala svoju vládu, čím porušila Č. 111 Ústavy, pričom slovenská ústava "vládu odborníkov" (dočasná, úradnícka vláda) nepozná.
Veriacej aj nábožensky neutrálnej a oprávnene frustrovanej
a deprivovanej časti spoločnosti v Poľsku pretiekol pohár
trpezlivosti, k čomu treba pridať aj problém: vládna moc si privlastňuje
spravodlivosť a súdnictvo. Tento uzol treba rozseknúť jesennými parlamentnými
voľbami.
Za daných okolností to platí aj pre Slovensko. Žiaľ, bez zmeny politického systému, artikulovanej novou druhou ústavou, Zoščenkov kolotoč bude pokračovať od volieb k voľbám, až úplne stratia zmysel a politický systém sa úplne rozpadne (teória systémov) a na jeho troskách, poťažmo v jadrovom konflikte, zanikne.
Súčasný politický systém umožňuje všetko: od politickej korupcie, krádež a tunelovanie moci.
Za daných okolností to platí aj pre Slovensko. Žiaľ, bez zmeny politického systému, artikulovanej novou druhou ústavou, Zoščenkov kolotoč bude pokračovať od volieb k voľbám, až úplne stratia zmysel a politický systém sa úplne rozpadne (teória systémov) a na jeho troskách, poťažmo v jadrovom konflikte, zanikne.
Súčasný politický systém umožňuje všetko: od politickej korupcie, krádež a tunelovanie moci.
Konflikt USA a Ruska a doň vtiahnutej EÚ prostredníctvom už nie obrannej
ale útočnej Aliancie NATO, jeho vývoj a následky, tu „neriešim“.
Ak treba bojovať proti hybridným a dezinformačným hrozbám z východu,
platí to aj pre prípadné ovplyvňovanie volieb Západom. Týka sa to aj médií, diktujúcich ľudu povinnú ideologicko-politickú verejnú mienku a názor.
Nielen opozíciu totiž zmobilizovalo prijatie nového zákona, ktorým sa zriaďuje deväťčlenná komisia, ktorá má vyšetrovať ruský vplyv v Poľsku, tresty odňatia slobody a zákaz politickej činnosti. Do ulíc hlavného mesta prišlo protestovať pol milióna ľudí, protesty boli aj v iných mestách...
Nielen opozíciu totiž zmobilizovalo prijatie nového zákona, ktorým sa zriaďuje deväťčlenná komisia, ktorá má vyšetrovať ruský vplyv v Poľsku, tresty odňatia slobody a zákaz politickej činnosti. Do ulíc hlavného mesta prišlo protestovať pol milióna ľudí, protesty boli aj v iných mestách...
Poľské protesty masovosťou boli blízke protestom v roku 1989. Slovensku
nič podobné predbežne „nehrozí“.
Pekne
pozdravujem.
Juraj Režo alias notorickyobcan
Komentáre
Zverejnenie komentára